Mijn eerste weekje in Sydney - Reisverslag uit Collaroy, Australië van Imke Kokkeler - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje in Sydney - Reisverslag uit Collaroy, Australië van Imke Kokkeler - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje in Sydney

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

17 Oktober 2014 | Australië, Collaroy

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik in de trein vanuit een regenachtig Sydney naar Quirindi, waar ik in principe de aankomende 2 maanden ga verblijven.. Een reis van ongeveer 5 uur (tussen de 400 en 450km richting het noord-westen) na een geweldige week met super gezellige reisgenoten in (de omgeving van) Sydney.

Alweer ruim een week geleden dat ik een regenachtig Nederland achter mij liet voor een jaar.. In 1 week tijd al veel meegemaakt, dus dit wordt een lang verhaal!

Dinsdag 7 oktober, om 14.15u vertrok ons vliegtuig van Schiphol, een eerste vlucht van ongeveer 11uur, richting Bangkok, waar we een tankstop van een uur hadden. Tijdens deze vlucht 2 maaltijden gekregen.. Nederlandse tijd rond 15.00u ons avondeten en Nederlandse tijd rond 00.30u ons ontbijt.. Ja, we moeten meteen wennen aan het tijdverschil wat ons te wachten staat! En ik kan vertellen.. Dat vliegtuig eten is niet bepaald een culinair hoogstandje, helemaal niet als je eigenlijk nog totaal geen honger hebt!
Na die “heerlijke” maaltijden, gezellig geklets, 3 films (22 Jumpstreet, How to train your dragon 2 en the fault in our stars), proberen wat te slapen en nog meer geklets, komen we aan in Bangkok.
Vanuit Bangkok door met een ongeveer 3 uur durende vlucht naar Taipei (incl. weer een “heerlijke” maaltijd en een film, 21 Jumpstreet geloof ik).
In Taipei eindelijke de tijd om onze benen écht te strekken! We mogen hier lekker het vliegveld af (1e stempel in mn paspoort: CHECK!) en met taxibusje dat voor ons klaar staat naar het airport hotel. Heerlijk kunnen douchen, uurtje op bed liggen (eindelijk even slapen :D) en een duik in het zwembad.. Jaja, goed geregeld, die tussenstop! Nog maar een keer douchen en toen moesten we alweer terug naar het vliegveld.
Waar ons weer een vlucht van ruim 9uur te wachten stond.. En jep, dit is weer inclusief 2 van die heerlijke maaltijden! Ook weer 2 films gekeken (Malifecent en the Wizzard of Oz (lekker toepasselijk :p)), althans.. Proberen te kijken! Na die lange vluchten met maar iets meer dan 1uur slaap in totaal, was écht wakker blijven érg lastig, maar goed slapen wilde ook niet lukken.. In totaal tijdens deze vlucht misschien 3-4uur geslapen).
Maar eindelijk.. Donderdag om ongeveer 11.15u Australische tijd landde het vliegtuig EINDELIJK in Sydney! Voor we hier de douane doorwaren, waren we weer een hele tijd verder (ja, ze zijn streng in Australië!), maar stempel 2 in mijn paspoort is een feit!
Border Security nog door (stiekem toch wel spannend!) en toen stonden we in de Australische zon in Sydney!! Hier werden we opgewacht door Jaimy en Nikos van Australian Backpackers, die onze reisleiders zijn voor de aankomende dagen. Nu nog een trip met een busje naar het Hostel in Collaroy. Onderweg gestopt voor onze eerste groepsfoto bij het Opera House, waar we met zo groot mogelijke ogen (door de vermoeidheid niet zo groot als het normaal zou kunnen..) van het geweldige uitzicht konden genieten!
In het hostel onze kamers opzoeken (weinig privacy, slapen hier met z’n 4 meiden op 1 kamer), ’s avonds een intro praatje, een bbq (1e stuk kangoeroe vlees is ook een feit) en een soort van voorstelrondje. Rond 11uur vroeg ik maar of we alsjeblieft ons bedje mochten opzoeken, ik kon niet meer!

Dag 2.. Toen ik hoorde hoe laat we moesten opstaan :o!! 6uur aan het ontbijt, wat inhield dat de wekker op 5.15u stond om nog te kunnen douchen! Deze dag stond een regeldag op het programma, het regelen van een Medicare kaart, bankrekening openen, taxfile number aanvragen, Australische simkaart kopen (yes, weer internet op m’n telefoon :p) en daarnaast natuurlijk Sydney bekijken. Mooie stad, maar niet heel bijzonder..

Dag 3.. Dagje Blue Mountains! Vandaag gelukkig niet heel vroeg op. We werden bij het hostel opgehaald door onze prive chauffeur en gids.
In het busje eindelijk te horen gekregen waar dit enorme natuurgebied haar naam aan te danken heeft.. Het heeft namelijk echt niks te maken met de eucalyptus bomen die hier groeien en hun blauwe oliën uitscheiden door de zon!
Nee.. de Blue Mountains danken hun naam aan het feit dat hier duizenden jaren geleden Smurfen van de planeet Smurftron hebben gewoond! Helaas zijn bosbranden een veel voorkomend probleem in Australië, die dus ook gewoed hebben in de Blue Mountains.. De smurfen konden niet vluchten, en zo zijn deze blauwe wezentjes verbrand, waardoor hun blauwe kleurtje tussen de bomen kwam te hangen. Tot de dag van vandaag hangt deze kleur nog steeds tussen de bomen! ECHT WAAR!!!

De Blue Mountains zelf… WAUW!! Woorden en foto’s zijn gewoon niet genoeg om te beschrijven! Een groot woud van voornamelijk eucalyptus bomen, geweldig rotspartijen en ravijnen, watervallen.. En een uitzicht!! Om te beseffen hoe groot en overweldigend dit is, moet je het zelf zien.. En dan besef je het nog niet!!

Na de Blue Mountains doorgegaan naar een Wildlife park. Tijd om de in Australië levende dieren te bekijken. Wallaby’s en Koala’s knuffelen, hoe vet is dat?! De echt grote kangoeroes nog niet gezien, maar die kom ik vast nog in het wild tegen!

En.. Het is zaterdag.. En wat doe je op zaterdagavond?! JUIST, lekker avondje stappen! We gingen richting Manly, waar we naar de Sharkbar gingen (of the Shaaibar.. Of the Harkbar.. wat je wilt). Waar wij vrouwen ons behoorlijk underdressed voelde! Ze gaan hier gewoon stappen op stiletto hakken, en super sexy jurkjes en rokjes.. Komen wij aan in jeans en t-shirts.. Maar het was érg gezellig!

Dag 4.. Nu echt een dagje relaxen. Lekker uitslapen, om daarna te vertrekken naar Manly waar we de North Head Walk gaan doen. Een wandeling van nog geen uur denk ik, dwars door de natuur naar een overweldigende klif, waar we onze lunch gaan eten. Het uitzicht is wederom fantastisch! EN.. we spotten hier onze eerste walvis!!!!
Na hier geweldig genoten te hebben, door naar het strand, waar we genieten van de zon (smeren, smeren, smeren!), de zee en wederom leuk uitzicht (al bestaat dat dit keer niet uit bomen, zee, rotsformaties of dat soort dingen :p)
De dag afsluiten in een klein restaurantje, om vervolgens door te gaan voor een klein dansje in een Reggae bar.

Dag 5.. Het laatste georganiseerde dagje. Wederom veel te vroeg opstaan (kwart over 5), maar dit keer voor iets heeeel tofs: Een dag surfen!!! Heel erg naar uitgekeken, dit gaat iets voor mij zijn!
Een rit van 3uur met een busje, naar een klein, maar weer super mooi strandje, waar het altijd erg rustig is. Strandje word ook wel de kiddy corner genoemd (jep, beginnend surfers hebben dat nodig!). Wetsuits aan (STRAK!), surfplank pakken en op het strand onze eerste instructies krijgen. Liggend op onze plank wederom leuk uitzicht (fijn, die wetsuits :p). Om vervolgens gewoon het water maar in te duiken.
Surfen iets voor mij? Ik heb echt ongelofelijk veel plezier maar bak er dus totaal niks van .. Paar keer op mijn board gestaan, 2 tellen.. Voor ik weer het water in donderde.. Wat aan het eind van de dag best wel beetje frustreerde..
Wel fijn: Hele dag kunnen genieten van een groep van ongeveer 5 dolfijnen die ons zo’n beetje de hele dag vergezeld hebben (schijnbaar uitzonderlijk.. Dolfijnen zijn vaak wel te zien, maar blijven nooit de hele dag hier rondzwemmen :D). Op het eind waren ze wel heel erg dichtbij, dus heb ik naar ze toe kunnen peddelen en heb ik de dolfijnen van ongeveer 5 meter afstand kunnen bewonderen, it made my day!!
Eind van de middag met het busje weer terug naar Collaroy, waar ik met super zware armen en helemaal vermoeid schijnbaar in slaap ben gevallen (al herinner ik mezelf dit niet meer..)

En toen waren de geplande dagen alweer voorbij.. Iedereen heeft 2 nachten bijgeboekt in het hostel, dus we blijven nog even samen! Gister (dinsdag) het een en ander uitgezocht voor mijn reis naar Quirindi en verder niet heel veel bijzonders gedaan. ’s Avonds met een deel van onze groep samen gegeten en nog veel te lang blijven hangen.. Ik wilde niet naar bed, dan moest ik afscheid nemen van iedereen! Want vanochtend moest ik dan weer vroeg op, om de bus en de trein te halen.. De rest zou pas later vertrekken. Afscheid uitgesteld tot ongeveer 11.15u ’s avonds, toen moest ik toch echt gaan slapen..

En nu dus in de trein naar Quirindi, het échte avontuur gaat nu beginnen!

In een week tijd al zoveel gezien van zo’n klein stukje van dit geweldig grote land.. Ik ga me hier helemaal vermaken aankomend jaar!

  • 17 Oktober 2014 - 14:20

    Elsbeth Stenger:

    Hoi Imke, wat een heerlijk begin van deze unieke reis. Ik leef helemaal met je mee. Toen ik je foto zag van het zittende paard toen dacht ik echt, wat doe ik hier achter mijn buro. Dat wil ik ook. Het lijkt me allemaal geweldig. Volgens mij is 24 uur op 1 dag tekort.
    Heel veel succes de komende tijd op je thuisadres. Ik vind het super dat je zo vermakelijk kunt schrijven. Liefs uit ook een zonnig Nederland van elsbeth, Wouter roos. Ps morgen zie ik je kleine vriend weer. Ik zal een fotootje van hem maken.

  • 17 Oktober 2014 - 21:11

    Sanzus:

    Super, Im!! Ben heel erg blij voor je!!!! Xx

  • 17 Oktober 2014 - 21:19

    Sanne R:

    Wauw mop, wat heb je veel gedaan in zo weinig tijd! Echt vakantie was het dus niet eens ;) Ik ben super blij dat je het goed naar je zin hebt :) Snel maar n Skype date plannen? Dan kan ik even in de gaten houden hoeveel bruiner je waarschijnlijk nu al bent ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imke

25 jaar en nog niet echt weten wat je precies met je leven gaat doen.. Wat doe je dan? Juist.. Even overal drastisch afstand van nemen en gewoon een (ik hoop) jaar lange reis naar Australië gaan maken!

Actief sinds 12 Sept. 2014
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 6446

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 06 Oktober 2015

Jaartje Australië

Landen bezocht: